UX tasarımının ne olduğunu ve UI tasarımı arasındaki ilişkiyi buradaki yazımızda daha önce anlatmıştık. Her tasarım türünde olduğu gibi web sitesi tasarlarken de UX konusunu en başa koyarak projeyi tasarlamamız ve kullanıcıya iyi bir deneyim sunmamız gerekiyor. Bu konuda bazı temel önerilerimizi sizlerle paylaşmak isterim.
Kullanıcı deneyimi odaklı bir web sitesi tasarlamayı düşünüyorsak, öğrenmemiz gereken en önemli konulardan birisi, o web sitesinin ziyaretçi profili hakkında bilgi edinmek ve tasarımları hazırlarken bu bilgileri dikkate almaktır. Bu tür bilgileri firmadan ve detaylı analytics raporlarından edinebilirsiniz.
Web sitesi hazırlamanın elbette birçok amacı var. Ancak bir tane ana hedef belirleyip ziyaretçileri bu hedefe yönlendiren bir yapı kurgularsanız, başarı oranınız artacaktır.
Hazırlayacağınız web sitesinin ana hedefi, müşteriyi satış kanalına sokup ürünü satmak olabileceği gibi, perakende mağazalara yönlendirmek, teklif formu doldurtmak, ürünün kalitesini ön plana çıkararak sadece ürünü tanıtmak, ürünle ilgili önemli özellikleri göstermek, e-bülten üyeliği sağlamak, ürünle ilgili geri-bildirim toplamak gibi hedeflerde olabilir. Bunların birçoğunu aynı anda amaçlayan bir tasarım anlayışı, diğerine göre daha verimsiz sonuçlar ortaya koyacaktır.
Sayfayı tasarlarken kullanıcıya aynı ekranda birçok bilgi vermekten kaçının. Gereksiz süslemeler kullanmayın, tipografi ve renklerle kullanıcıya en yalın halde bilgi sunun. Bir ürünün ön tanıtım sayfasında kısa bilgiler sunup, detayları ve uzun teknik özellikleri alt kısımlarda ya da tab, akordiyon, pdf gibi bölümlerde saklayabilirsiniz. Her ekranda mutlaka bir “call to action” kullanın.
Web sitenize gelen ziyaretçiye, vermeniz gereken bilgileri en güzel şekilde sundunuz. Şimdi belirdiğiniz ana hedefi gerçekleştirmek istiyorsunuz. Bir mağazalar zinciri olduğunuzu düşünelim ve bu ana hedefiniz de ziyaretçileri mağazalar sayfasına yönlendirmek olsun. Ürün tanıtımı yaptığınız sayfada çok belirgin bir yerde “Bana En Yakın Mağaza” şeklinde bir buton kullanmanız çok verimli olacaktır. Ya da bir proje firmasıysanız hizmetleri tanıttığınız noktada “Projeniz için sizi arayalım” ya da “Hemen teklif alın” şeklinde bir butonun olması etkileşimi arttıracaktır. Call to action butonlarının olduğu ekranda dikkat dağıtan, kullanıcıyı başka yere yönlendiren linkler kullanmayın ve butonlarda kullandığınız kelimeye ve tipografiye önem verin. Kullanıcıyı harekete geçirecek etkili ifadeler kullanın.
İletişim sayfalarında her ne kadar adres bilgileri olsa da ziyaretçilerin temas kurma ya da satın alma kararlarını anlık olarak verdiklerini ve bir kaç saniye içinde bu kararlarının değişebileceğini göz ardı etmeyin.
Web sitenize gelen bir ziyaretçi düşünün ki, onu yönlendirdiğiniz form sayfasında formun uzunluğundan dolayı vazgeçip sitenizden ayrılıyor. Ya da bir e-ticaret sitesinde satın alma kanalına giren ziyaretçi alım kararından formları görüp vazgeçiyor.
Özellikle ilk temas formlarını çok kısa tutun. Eğer bir ziyaretçinize, ürününüzle ilgili “soru sor” formunu doldurturken birçok bilgi alma niyetiniz varsa, sadece isim ve telefon numarasını alın, diğer bilgileri onu arayarak da alabileceğinizi unutmayın.
Uzun olan formlarınızı adımlara bölebilirsiniz. Bilgi formlarını uzun tutarak kullanıcıyı kaçırmak yerine adım adım ilerleyen kısa formlar tercih edin.
Bir sayfada vermek istediğiniz bilgiyi düz metin olarak vermek bir çok kullanıcıya sıkıcı gelebilir ve yazıyı okumayabilir. Ancak bu yazıları mümkün olduğunca özetleştirerek sade grafikler ve tipografi ile görselleştirirseniz kullanıcıya daha güzel bir deneyim yaşatır ve okunma oranını ciddi ölçüde arttırabilirsiniz.
Web sitenizin sayfalarını ziyaretçi aşağı doğru scroll ederken menü, sepet toplamı vb. bazı önemli bilgileri ekranın uygun bir yerinde sabit tutturarak, sayfanın sonunda otomatik sonraki ürün, sonraki makale, yeni ürünler gibi öneriler sunarak, uzun bir sayfanın en aşağısında başa dön, iletişime geç, teklif al gibi butonları efektlere kullanıcı karşısına çıkararak kullanıcıya daha iyi bir deneyim sağlayabilirsiniz.
Web sitenizde belirlediğiniz tipografi, stil, büyüklük ve call to action butonu konumları her sayfada bir bütünlük içerisinde olmalı ve birbiriyle uyumlu bir görüntü çizmelidir. Kullanıcı siteye girdiği andan itibaren web sitesi kullanımıyla ilgili bir bilinç kazanır ve bu bilgiyle siteyi kullanmaya devam eder. Bir alt sayfada diğer sayfalardan çok farklı kullandığınız yapıyı ziyaretçi algılamakta güçlük çekebilir.
Ziyaretçilerin %47'si sitenin diğer bölümlerine bakmadan önce bir şirketin ürün / hizmet sayfasını kontrol etmektedir.
Ziyaretçilerin %86'sı anasayfada o şirketin ürünleri / hizmetleri hakkında bilgi görmek istemektedir.
Ziyaretçilerin %64'ü anasayfada şirketin iletişim bilgilerini görmek istemektedir.
Ziyaretçilerin %52'si anasayfada şirket hakkında bilgi görmek istemektedir.