Günümüzde markaların kartviziti niteliğindeki sosyal medya hesapları, aynı zamanda müşteri görüş ve önerilerinin en hızlı geri dönüş aldığı platformlardan biri halini almış durumda. Sosyal medya monitoring (takip ve analiz) ise tam da bu noktada devreye giren teknoloji harikalarından biri. Sosyal medya monitoring, (takip ve analiz) web sitesi, blog, sosyal medya gibi görsel ve yazılı paylaşıma dayalı sitelerin takip ve analiz edilmesi durumuna deniliyor. Sosyal medyada diğer kullanıcılar tarafından belirtilen görüş ve önerilerin birçoğu marka ile değil de kişilerin kendi profillerinde paylaşıldığını biliyoruz. Aynı şekilde birçok markanın sosyal medya hesaplarında da şikâyet ve önerilerin paylaşılabileceği bir alan olmadığı için olumsuz görüşlerin hepsi havada kalıyor ve sonrasında markaya eksi puan olarak geri dönüyor. Sosyal medya monitoring, yalnızca sosyal medyayı değil, genel olarak internet ortamını kapsasa da markanın kendi internet sitesine girip şikâyet oluşturan kullanıcıların sayısı oldukça az.
Sosyal Medya Monitoring Nasıl Çalışır?
Sosyal medya monitoring’in temel taşı anahtar kelime kullanımı diyebiliriz. Markanızı tanımlayacak anahtar kelimeler ile birlikte kullanıcı yorumlarına ulaşabilir anlık oluşabilecek krizlere hızlı geri dönüş sağlayabilirsiniz. Tarafınızdan belirlenen anahtar kelimelerin geçtiği sayfalar tespit edilir ve analiz edilir. İzleme dediğimiz olay ile sosyal medya ve internet sayfaları üzerinde tek tek arayarak hepsi bir raporda toplanır ve analiz edilerek raporlaması yapılarak sosyal medya monitoring gerçekleşmiş olur.
Sosyal Medya Monitoring ile Kazanılanlar
Sosyal medya monitoring (takip ve analiz) aşağıda belirttiğimiz 4 aşamada gerçekleşir.
1. Anahtar Kelime Belirlenmesi
Markanızı temsil eden anahtar kelimeleri seçip liste oluşturmalısınız.
2. Anahtar Kelimeler Üzerinden Tarama ve Tespit İşleminin Gerçekleşmesi
3. Yapılan Tespitlerin Gruplanması
Sosyal medya monitoring ile elde edilen verilerin olumlu, olumsuz veya nötr olduğunun tespit edilerek gruplaması yapılmalı. Olumlu ve olumsuz görüşler kategorize edilip karışıklığının önüne geçilmelidir.
4. Raporlama
Son olarak elinizdeki monitoring verilerinin raporlaması yapılarak sağlıklı geri dönüşler sağlanmalıdır.
Sosyal Medya Monitoring Araçları Nelerdir?
Sosyal medya monitoring, 8 farklı şekilde gerçekleşebilir. Aşağıda listelediğimiz araçlar ile sosyal medya monitoring yapabilirsiniz.
Yukarıda sıraladığımız araçlar hakkında aklınıza gelebilecek tüm sorular ve cevapları için aşağıdaki açıklamayı yeterli olacaktır.
Sosyal Medya Monitoring Araçları Hakkında Genel Bilgi
Sensekit
Sensekit, belirlenen anahtar kelimeler ile ilgili sosyal medya ve online platformlarda elde edilen verilerin toplanarak raporlanmasını sağlayan Türkiye merkezli sosyal medya takip aracı olarak biliniyor. Raporlamalarda oluşan verilerin kategorize edilip markanız ile ilgili görüşleri belirtmesinden ziyade rakip analizi yaparak detaylı rapor sunuyor.
BoomSonar
BoomSonar, markanızın sosyal medya ve online platformlarda takip edilmesi ve raporlanması işleminde biraz daha detaya inmiş diyebiliriz. Şöyle ki, belirlediğiniz anahtar kelimeler ile birlikte alarm oluşturmanız durumunda acil işlemlerde size WhatsApp, mail veya SMS ile bilgi veriyor ve anlık krizlerin önünü kesmiş oluyor. Verileri bölgesel olarak analiz etmesi de BoomSonar’ı diğer araçlardan farklı kılan artı özelliklerinden biri diyebiliriz.
Brand24
Brand24 de yine anahtar kelimeler üzerinden ilerleyen ve çoklu kullanıcı sistemine sahip bir sosyal medya monitoring aracıdır. Brand24, raporlamaları size E-mail yoluyla sunar ve mobil kullanıma uygundur. Ayrıca masaüstü kullanımlarda infografik raporlama özelliğine sahiptir.
Google Alert
Diğer araçlara göre spesifik kelimeler üzerinde daha etkili olduğu bilinen Google Alert, yaptığı tarama verilerini mail yoluyla kullanıcılara ulaştırıyor.
Social Mention
Social Mention, adından anlayacağınız üzere sosyal medya platformlarıyla yakında ilgilenen bir monitoring aracı. Facebook, Twitter, YouTube gibi popüler siteler üzerindeki anahtar kelime taramaları ile ilgili günlük rapor sunar. Social Mention, belirlenen anahtar kelimeleri kullanan kişilerin, kullanıcı bilgilerini, paylaşım sıklığını, beğeni ve paylaşım oranlarını da kapsayan detaylı bir raporlama sistemine sahiptir.
Mention
Mention, belirlenen anahtar kelimelerin eş zamanlı olarak online ve sosyal platformlarda paylaşılan her türlü içeriği toplayan takip aracıdır. Mention, içeriklerin dil ve zaman kriterlerine göre ekran görüntüsünü de kullanıcılarla paylaşır ve mobil uyumludur.
Buzz Sumo
Buzz Sumo, belirlediğiniz anahtar kelimelere en yakın anlamdaki kelimelerle ilgili yapılan paylaşım sonuçlarına da ulaşabileceğiniz bir sosyal medya monitoring aracıdır. Aynı zamanda sosyal medyadaki gündem başlıklarını da takip edebileceğiniz gibi Buzz Sumo ile markanız için paylaşım içeriği hazırlayabilir ve rakip analizlerine ulaşabilirsiniz. Çok yönlülüğüyle büyük kolaylık sağlayan Buzz Sumo elde ettiği verileri raporlar ve size mail yoluyla iletir.
Sysomos
Sysomos, sosyal platformlarda yaptığı taramalar ile duygu analizi yapar. Anlık ve sınırsız erişimi ile bilgilerin hızlıca toplanarak işlenmesini sağlar. Aynı zamanda belirlenen anahtar kelimeler ile paylaşım yapan kullanıcıları; cinsiyet, yaş ve lokasyon bilgilerine göre gruplayarak raporlar.