Birinci yazımda MOT kavramını, bu kavram içinde FMOT’un yerini ve FMOT’un 2004 den 2011’e nasıl evrilerek ZMOT’a dönüştüğünü anlatmıştım.
Şimdide ZMOT Handbook’da yer alan belli başlı araştırma sonuçlarını paylaşarak, ZMOT’un tüketici üzerindeki etkilerini göstermek istiyorum.
ZMOT’un günümüzde ne derece etkili olduğunu anlamak adına önce birkaç ilginç istatistik paylaşayım :
“Amerikalıların %70’i bir ürünü satın almadan önce o ürünle alakalı yorumları okuyor.”
“Tüketicilerin %70’i alışverişlerinde akıllı telefonlarından yardım alıyor.
“Annelerin %83’ü televizyonda gördükleri ürünler için internette araştırma yapıyor.”
Aslında bunu bir çok analiz aracı söylüyor. Örneğin Google Analytics de satın almaya giden yollara ait multi kanal raporu aldığınızda, satın almaya gelene dek, tüketicilerin bir kaç kanaldan geçtikten sonra web sitemize ulaştığını görebiliyoruz. Bu şu anlama geliyor, tüketicilerin pek azı hemen karar veriyor. Kısmi ekserisi bir araştırma sürecinden sonra satın almayı yapıyor. Bir çok istatistiğe göre bu süre en az 3 gün.
Bu örnekten de anlaşılacağı üzere, tek seferde ürün satışı hiç olmamış. (Not: Satılan ürün fiziksel mağazası hiç olmayan ve dijital olarak tüketilen bir ürün için elde edilmiştir.)
Yukarıdaki örnek de, ZMOT etkisi ile kullanılan farklı kanalları gösteriyor. Görüldüğü üzere, en çok “mobil etkisi” görünüyor.
Aşağıdaki grafikte satışı etkileyen en etkili adımın ZMOT olduğu (Reklamdan daha etkili) görülüyor.
Bu ne demek oluyor bir düşünelim! Ürününüz hakkında reklam yapıyorsunuz. Reklamda tüketicileri etkilediniz ve vaatler verdiniz. Tüketici satın almaya güdülendi ve araştırma yapmaya başladı. Ancak ürünlerinizle ilgili internette yazılmış kötü yorumlar ve şikayetleri gördü. Sizce ne olur ?
Burada ise ZMOT ve FMOT un bileşenlerini görebilirsiniz.
Gördüğünüz gibi ZMOT adımında en önemli etki arama motorlarında araştırma ve arkadaş tavsiyesi...
Uyarılma anının alt başlıklarını merak edenler için onu da paylaşalım :
Daha fazla istatistik için aşağıdaki adresi ziyaret etmenizi öneririm.