Web Sürümünü görüntüle

X Kuşağı Nedir?

Kayıp kuşak olarak da bilinen X kuşağını 1965 - 1979 yılları arasında doğanlar oluşturuyor. Kuşaklar, yalnızca doğum yılı baz alınarak yaratılmıyor. Yaşanılan döneminde sosyal, siyasi, kültürel, teknolojik, toplumsal ve ekonomik eğer ve değişimlerinin etkisiyle gelişen davranış şekilleri ve alışkanlıklar kuşakları meydana getirir. En büyük genç nesil olarak tanımlanan X kuşağı, dünya çağında çoğu ekonomik, siyasi ve sosyal krizin yaşandığı değişim sürecini temsil eder. Örnek verecek olursak, X kuşağından bir kişi muhtemelen Vietnam Savaşı'nı Berlin Duvarı'nın yıkılışını, 1980 darbesini, sağ - sol çatışmalarını, petrol krizini görmüştür. Oldukça sancılı geçen bu dönemin atlatılması ve giderek dijital bir dünyaya adım atılması da X kuşağıyla başlar.

Mesela, plak, kaset, CD ve MP3'ü sırayla görmüş ve hepsine adapte olmuştur. Günümüzde kullanılan teknolojileri ilk kez deneyen, kabul görmesini ve geliştirilmesini sağlayan, internet çağının temellerinin atılmasından önemli rol oynayan yine X kuşağıdır. Bu kuşağın yerini yavaş yavaş Y kuşağına bıraktığını söylemek için henüz erken. Halen, birçok firmanın yönetici pozisyonunda X kuşağı oturuyor. Bu kuşak, yeniliklere açık, değişimleri en iyi göğüsleyen ve adapte olabilen kuşaktır. Bu nedenle, yarının teknolojilerini ve değişimlerini de X kuşağı yönlendiriyor.

               1575299848_images-2.jpg

X Kuşağının Değişim Süreci

  • Bayramlarda her ne kadar SMS kullanmak X kuşağı tarafından yadırgansa da hem posta yoluyla hem de SMS'le bayram mesajı gönderen tek nesildir.
  • Merdaneli çamaşır makinelerinden otomatik çamaşır makinelerine ilk geçen kuşaktır.
  • Renkli televizyonu ilk izleyen kuşak olmasının yanı sıra özel televizyonculuğun doğuşuna da şahitlik etmiştir.
  • İnternetin icadı ve ilk kez kullanışı yine X kuşağı dönemindedir.
  • Dünya genelinde ekonomik krizlerin artması, X kuşağını ailelerini geçindirebilmek için iş dünyasında yeniliklere açık hale getirmiştir. Hatta krizler sebebiyle daha bir işkolik olmuşlardır.
  • İş yerinde klasörlerden bilgisayarlara geçiş sürecinde çok iyi adapte olmuşlardır.
  • İnsanlar konfor alanlarını terk etmekten korksalar da X kuşağı, mücadeleci yapıları sayesinde değişim ve dönüşümlere karşı yapıcı bir tavır sergilediği gibi kolaylıkla da adapte olmayı başarmışlardır.
  • Sıkıntılı toplumsal olayların ortasında yaşayan X kuşağı, bu nedenden ötürü topluma karşı duyarlıdır.
  • Dünya genelinde insan hakları hareketlerinin yaşandığı dönemi simgeler. Belki de bu yüzden sosyal medyada en çok vakit geçirenler genellikle X kuşağındandır.
  • Aile içerisindeki ilk boşanmalara X kuşağı şahitlik etmiştir. Böylelikle daha bağımsız bir karaktere bürünmüşlerdir. Evlenme yaşı ve oranı, X kuşağının son temsilcilerinde değişmeye başlamıştır.
  • Kadınların iş hayatındaki rolünün artması X kuşağının kadın temsilcilerinde görülür ve günümüzde örnek alınan kadın girişimcileri temsil eder. Kadın - erkek eşitliğiyle ilk kez tanışan kuşaktır.
  • Maddi durumu, bir önceki kuşaklara nazaran giderek yükseldiği için daha sosyal bir yaşama sahip olmuştur.
  • Üretim ekonomisinden hizmet ekonomisine geçişi ilk benimseyen kuşaktır.
  • Genel olarak bazı bitişler ve başlangıçlar yaşayan X kuşağı insanları, kendilerine özgü davranış modelleri geliştirmişlerdir.

X Kuşağının Özellikleri Nelerdir?

Travmatik bir kuşak olarak ön plana çıkan X kuşağının belli başlı özellikleri şu şekildedir;

  • İletişim anlamında son derece becerikli bir kuşaktır. Gerek teknoloji öncesi dönemde yüz yüze iletişim kurabilme becerileri olsun gerekse teknolojinin günlük hayata nüfuz ettiği dönemde olsun iletişime her zaman önem vermiştir.
  • Kriz yönetimi konusunda iyi oldukları gibi ara buluculuk yapma konusunda çekinmezler.
  • Yaşamak için para kazanmak felsefesine sahip oldukları için iş anlamında kendilerini sürekli geliştirirler.
  • Yönetim pozisyonunda iyi bir liderlik gösterirler. Çalışkan ve disiplinli oldukları için üst düzey kademelerde hiçbir zorluk yaşamazlar.
  • Şartların uygun olduğu durumlarda uzun yıllar aynı iş yerinde çalışabilirler. Garantici olmalarına rağmen daha iyi koşullar sağlanırsa gidebilirler.
  • X kuşağı kadınları, iş hayatına ilk kez adım atan ve günümüzde kadının maddi özgürlüğünü kazanmasını sağlayan ilk nesildir.
  • Risk almayı sevmezler ve otoriteye daima saygı duyarlar. Bu özelliklerinden dolayı yeni kuşaklar tarafından genellikle eski kafalı olmakla suçlanırlar.
  • Yeniliklere açık, adapte olma konusunda zorluk çekmeyen X kuşağı, başarılı ve esnektir.
  • Kendi kendisine yetebilen bağımsız bir nesildir.
  • Bilgiyi sevdikleri ve öğrenmeye aç oldukları için kitap okuma oranı da bir hayli yüksektir.
  • Teknolojiyi kullanma amaçlarından öncelik sırası daima iştir. Yeni nesil ise daha çok eğlence amaçlı kullanır.
  • Başarısızlığa karşı boyun eğmezler. Hırslı ve özgüvenlidirler.

Müşteri Olarak X Kuşağı

Hizmet öncelikli dönemin geride kaldığı odağın tamamen müşteriye çevrildiği bu dönemde hedef kitle oluşturabilmek adına öncelikle bütün kuşakları yakından tanımak gerekiyor. Geçmişten günümüze kadar uzanan dönemde kuşaklar, İkinci Dünya Savaşı'nın bitişiyle başlayarak günümüze kadar ulaşıyor. Sırasıyla; Baby Boomer, X kuşağı, Y kuşağıZ kuşağı ve Alfa kuşakları bulunuyor. 1925 - 1946 arasındaki dönem ise Sessiz Kuşak olarak adlandırılıyor. Teknoloji çağında yaşadığımız için oluşturulacak pazarlama tanıtımları ve reklam modelleri, müşteri davranışlarına göre belirlenmelidir. Teknoloji denilince yalnızca Y ve Z kuşaklarının akla gelmesi son derece yanlıştır. Aktif anlamda teknolojiyi kullanan X kuşağını pas geçmemek ve yakından tanıyarak bu hedef kitleye uygun ürünler, hizmetler, reklam ve pazarlama modelleri geliştirilmelidir. Şaşırtıcı bir kuşak olan X kuşağının şifrelerini çözebilirseniz, doğru yaklaşımı geliştirebilirsiniz.

                           1575299889_images-3.jpg

 

Meraklı, iletişim yönü kuvvetli ve araştırmacı bir nesil olan X kuşağı müşterilerine kendilerini özel hissettirmeniz, ürün veya hizmetinizi detaylı bir şekilde açıklamanız gerekir. Geleneksel mecraları da dijital mecraları da önemserler. Örnek verecek olursak, gazete okumayı sevdikleri gibi internetten haber sayfalarını da ziyaret ederler. Bu nedenle, reklam stratejisi belirlerken X kuşağını her iki platformda da değerlendirebilirsiniz. Yaşları ilerlediği belirli bir sosyo-ekonomik seviyeye ulaştıkları için X kuşağı daha çok hayatın keyfini çıkarmak eğilimdedir.

Lükse ve konfora ulaşmaları kolay olduğu için yüksek bütçeli ürünleri ve hizmetleri alan asıl müşterilerdir. Teknolojiyle tanışan ilk nesil olmalarından kaynaklı olarak değerini bilirler, bu nedenle inovasyon çalışmaları sonucunda oluşturulan ürün ve hizmetlerin en iyi destekçileridirler. Sorgulayıcı bir kuşak olduğu içinse bu ürün veya hizmetin işe yarar bir yenilik getirmesi gereklidir.

X Kuşağı Hakkında Diğer Bilgiler

Türkiye nüfusunun yüzde 22'sini X kuşağı oluşturuyor.
Teknoloji çağıyla tanışan ilk kuşak olmaları, X kuşağının belirleyici özelliği olmuştur. Yalnızca tanışma değil, ilk uygulayıcısı da yine X kuşağıdır.
X kuşağı iş hayatına, para kazanmak ve rahat yaşamak gözüyle bakar. Bu sebepten ötürü iş dünyasında yaşanan değişim ve dönüşümlere ayak uydurabildikleri gibi kişisel gelişime de daima açıktırlar.

Web sitemizde gezinme deneyiminizi geliştirmek, size kişiselleştirilmiş içerik ve hedefli reklamlar göstermek, web sitesi trafiğimizi analiz etmek ve ziyaretçilerimizin nereden geldiğini anlamak için çerezleri ve diğer izleme teknolojilerini kullanıyoruz. Çerezlere ilişkin daha detaylı bilgiye Çerez Politikası sayfamızdan ulaşabilirsiniz.