Kayıp kuşak olarak da bilinen X kuşağını 1965 - 1979 yılları arasında doğanlar oluşturuyor. Kuşaklar, yalnızca doğum yılı baz alınarak yaratılmıyor. Yaşanılan döneminde sosyal, siyasi, kültürel, teknolojik, toplumsal ve ekonomik eğer ve değişimlerinin etkisiyle gelişen davranış şekilleri ve alışkanlıklar kuşakları meydana getirir. En büyük genç nesil olarak tanımlanan X kuşağı, dünya çağında çoğu ekonomik, siyasi ve sosyal krizin yaşandığı değişim sürecini temsil eder. Örnek verecek olursak, X kuşağından bir kişi muhtemelen Vietnam Savaşı'nı Berlin Duvarı'nın yıkılışını, 1980 darbesini, sağ - sol çatışmalarını, petrol krizini görmüştür. Oldukça sancılı geçen bu dönemin atlatılması ve giderek dijital bir dünyaya adım atılması da X kuşağıyla başlar.
Mesela, plak, kaset, CD ve MP3'ü sırayla görmüş ve hepsine adapte olmuştur. Günümüzde kullanılan teknolojileri ilk kez deneyen, kabul görmesini ve geliştirilmesini sağlayan, internet çağının temellerinin atılmasından önemli rol oynayan yine X kuşağıdır. Bu kuşağın yerini yavaş yavaş Y kuşağına bıraktığını söylemek için henüz erken. Halen, birçok firmanın yönetici pozisyonunda X kuşağı oturuyor. Bu kuşak, yeniliklere açık, değişimleri en iyi göğüsleyen ve adapte olabilen kuşaktır. Bu nedenle, yarının teknolojilerini ve değişimlerini de X kuşağı yönlendiriyor.
X Kuşağının Değişim Süreci
X Kuşağının Özellikleri Nelerdir?
Travmatik bir kuşak olarak ön plana çıkan X kuşağının belli başlı özellikleri şu şekildedir;
Müşteri Olarak X Kuşağı
Hizmet öncelikli dönemin geride kaldığı odağın tamamen müşteriye çevrildiği bu dönemde hedef kitle oluşturabilmek adına öncelikle bütün kuşakları yakından tanımak gerekiyor. Geçmişten günümüze kadar uzanan dönemde kuşaklar, İkinci Dünya Savaşı'nın bitişiyle başlayarak günümüze kadar ulaşıyor. Sırasıyla; Baby Boomer, X kuşağı, Y kuşağı, Z kuşağı ve Alfa kuşakları bulunuyor. 1925 - 1946 arasındaki dönem ise Sessiz Kuşak olarak adlandırılıyor. Teknoloji çağında yaşadığımız için oluşturulacak pazarlama tanıtımları ve reklam modelleri, müşteri davranışlarına göre belirlenmelidir. Teknoloji denilince yalnızca Y ve Z kuşaklarının akla gelmesi son derece yanlıştır. Aktif anlamda teknolojiyi kullanan X kuşağını pas geçmemek ve yakından tanıyarak bu hedef kitleye uygun ürünler, hizmetler, reklam ve pazarlama modelleri geliştirilmelidir. Şaşırtıcı bir kuşak olan X kuşağının şifrelerini çözebilirseniz, doğru yaklaşımı geliştirebilirsiniz.
Meraklı, iletişim yönü kuvvetli ve araştırmacı bir nesil olan X kuşağı müşterilerine kendilerini özel hissettirmeniz, ürün veya hizmetinizi detaylı bir şekilde açıklamanız gerekir. Geleneksel mecraları da dijital mecraları da önemserler. Örnek verecek olursak, gazete okumayı sevdikleri gibi internetten haber sayfalarını da ziyaret ederler. Bu nedenle, reklam stratejisi belirlerken X kuşağını her iki platformda da değerlendirebilirsiniz. Yaşları ilerlediği belirli bir sosyo-ekonomik seviyeye ulaştıkları için X kuşağı daha çok hayatın keyfini çıkarmak eğilimdedir.
Lükse ve konfora ulaşmaları kolay olduğu için yüksek bütçeli ürünleri ve hizmetleri alan asıl müşterilerdir. Teknolojiyle tanışan ilk nesil olmalarından kaynaklı olarak değerini bilirler, bu nedenle inovasyon çalışmaları sonucunda oluşturulan ürün ve hizmetlerin en iyi destekçileridirler. Sorgulayıcı bir kuşak olduğu içinse bu ürün veya hizmetin işe yarar bir yenilik getirmesi gereklidir.
X Kuşağı Hakkında Diğer Bilgiler
Türkiye nüfusunun yüzde 22'sini X kuşağı oluşturuyor.
Teknoloji çağıyla tanışan ilk kuşak olmaları, X kuşağının belirleyici özelliği olmuştur. Yalnızca tanışma değil, ilk uygulayıcısı da yine X kuşağıdır.
X kuşağı iş hayatına, para kazanmak ve rahat yaşamak gözüyle bakar. Bu sebepten ötürü iş dünyasında yaşanan değişim ve dönüşümlere ayak uydurabildikleri gibi kişisel gelişime de daima açıktırlar.