Web Sürümünü görüntüle

Clickbait Nedir?

Clickbait kelimesini tık tuzağı şeklinde açıklayabiliriz. Derininde yatan ise bir nevi tatlı su kurnazlığı. Haber sitelerinin takipçi çekmek adına yaptığı ve bir nevi tuzaklarla insanları sayfalarına çektiği bir yöntem olarak karşımıza çıkıyor. Clickbait’de ana hedef içeriği olduğundan farklı göstererek dikkat çekmek ve beraberinde web sitesine ulaşmak. Bu amacın yanı sıra kullanıcının sayfalar içerisinde sörf yapması, üye olması gibi amaçları da barındırabilir.

Clickbait yalnızca web sitelerinde ya da haber içeriklerinde değil aynı zamanda videolarda da karşımıza çıkan bir yem. İzleyicileri istedikleri sayfalara yönlendirmek için özellikle üretici kitlenin tercih ettiği bir hile. Videolarda ve haberlerde kullanılan başlıklar, içeriklere tıklamamızın en önemli nedeni. Başlıkların yanı sıra özellikle videolarda thumbnail olarak adlandırılan ana görsel de o videoyu izleme nedenlerimizden. Şimdi artık her şey o kadar hile üzerine kuruldu ki Youtube gibi dev mecralarda bile clickbait kullanılabiliyor.

Youtube clickbait uygulaması

Youtube clikcbait nasıl yapılır basitçe izah edelim. İlk bilinmesi gereken içeriğe çok da uzak olmayan bir başlık seçmek. Bu başlığın ilgi çekici olması şart elbette. Başlığın ardından thumbnail yani video kapak görselini oluşturmak gerekir. Seçilen başlıktan ve görselden sonra video yüklenir. Bu yöntem doğru kullanılan bir yöntemdir ve izlenme sayısında artışa neden olur. Bu örnek ve yöntem clickbait uygulamasının iyi anlamda kullanımıdır bunun bir de haber sitelerince kullanımı var ki orada işin rengi bir hayli değişiyor.

Clickbait uygulaması ve haber siteleri

Clickbait, internetteki içerik sitelerinin içeriği gerçek şekliyle yansıtmadan insanlara yalan yanlış eksik bilgilerle merak duygusu oluşturan başlıklara deniyor. Bu yanlış yönlendirmelerle kullanıcı içeriğe tıklıyor ve sayfa tık almış oluyor. Clickbait örneklerini şu şekilde verebiliriz. Örneğin bir haber sitesindesiniz ve karşınıza şöyle bir başlık çıkıyor: “Ünlü oyuncu hayatını kaybetti!” merak içinde bu “tanıdığınızı düşündüğünüz” ünlünün kim olduğunu öğrenmek için içeriğe tıklıyorsunuz. İçerikte ise hiç tanınmayan bir dizinin, hiç bilinmeyen bir sahnesinde yer almış bir figüranın ölüm haberini öğrenmiş oluyorsunuz. Yanı sıra bu clickbait kimi zaman dizilerden de destek (!) alabiliyor. Oynadığı bir dizide rol icabı trafik kazası geçiren bir oyuncu “Ünlü oyuncu trafik kazası geçirdi” şeklinde bir başlıkla haber olabiliyor. Elbette her haber başlığı clickbait değildir. Tamamen gerçeği yansıtan haber siteleri de vardır ancak ne yazık ki kurunun yanında yaşın da yandığı bir denklem olabiliyor kimi zaman. Clickbait kelime anlamı itibarıyla olumsuz bir çağrışım yaptırsa da kendi içinde yararları olan da bir kavram aslında.

Clickbait yararları nelerdir?

Clickbait yöntemi insanları kandırmaktan uzak, gerçek bilgiler doğrultusunda da gerçekleşebilir. Clickbait tekniğini olumsuz olarak kullanmaya gerek kalmadan başlıkları daha ilgi çekici bir hale getirerek de sitenize bolca kullanıcı çekebilirsiniz. Sahte başlıklarla kullanıcı gözünde güvenirliğinizi yitirmek yerine yaratıcı başlıklarla; daha fazla sayfa görüntülemesi elde edebilir, daha çok reklam tıklaması olabilir, marka bilinirliğiniz ön plana çıkabilir, popülerliğiniz artabilir ve kullanıcıların markanızı tanıması bakımından önemli bir yol kat edebilirsiniz. Bunun yolu sahte başlıklarla kullanıcı çekmek değil, yaratıcı başlıklarla doğru içerikleri üretmektir.

Clickbait zararları nelerdir?

Bu yöntem özellikle kullanıcı deneyimi açısından oldukça olumsuz bir deneyim oluşturur. Bu yöntem ile kullanıcı çekerseniz, kullanıcılar bir süre sonra sizin tarzınızın bu olduğunu anlayıp artık bu tarz başlıkların hiçbirine tıklamaz. Markanızın veya internet sitenizin güvenilirliği bir anda düşer ki güven kaybı maddesel kazançların çok daha önüne geçer. Devamında takipçi sayınız ve tık oranınız düşer ve aslında kar elde etmek için başlattığınız bu yöntem uzun vadede size büyük zarar olarak geri döner üstelik kaybedilen kullanıcının geri kazanılması da oldukça zordur. Ziyaretçiler aynı zamanda içeriğinize tıklamayı bir zaman kaybı olarak görecek ve sitenizi görmezden gelmeye başlayacaktır. Bu nedenle her halükârda kaybınız büyük olacaktır.

Clickbait galerilerde de kullanılabilir!

Clickbait’in bir başka türü de galerilerde karşımıza çıkıyor. Bir başlık görüyorsunuz diyelim. “Ünlü oyuncunun o fotoğrafı çok tartışıldı.” Haliyle merak ediyor ve galeriye tıklıyorsunuz. Siz “o” fotoğrafa ulaşmaya çalışırken clickbait tuzağına düşmüş oluyorsunuz çünkü görmek istediğiniz fotoğraftan önce karşınıza sayısız fotoğraf çıkıyor. Her birini tıklayarak geçiyorsunuz ve bir müddet sonra gerçek fotoğrafa ulaşıyorsunuz. Bu da clickbait’in galeri versiyonu olarak karşımıza çıkıyor.

Web sitemizde gezinme deneyiminizi geliştirmek, size kişiselleştirilmiş içerik ve hedefli reklamlar göstermek, web sitesi trafiğimizi analiz etmek ve ziyaretçilerimizin nereden geldiğini anlamak için çerezleri ve diğer izleme teknolojilerini kullanıyoruz. Çerezlere ilişkin daha detaylı bilgiye Çerez Politikası sayfamızdan ulaşabilirsiniz.